Zaalhockey

Algemene informatie Zaalhockey
Binnen MHC Best proberen we zo veel mogelijk teams die dat willen te laten zaalhockeyen. Zaalhockey is niet verplicht maar wordt aangeboden aan alle Senioren, ABCD jeugdteams en de E8-tallen.

Inschrijven
Inschrijven voor zaalhockey doe je als team en loopt via de coach. Tijdens een wedstrijd mogen er maximaal 12 spelers meedoen. De coach en trainer van het zaalteam kunnen anderen zijn dan bij het veldhockeyteam. De basis voor een zaalhockeyteam is een veldhockeyteam, maar hierin kan in overleg van worden afgeweken.

Zaalhockeycontributie
Voor zaalhockey betaalt men een zaalhockeycontributie. Deze contributie (€68 voor seizoen 2021/2022) betaal je per persoon.
De contributie voor zaalhockey wordt tijdens de Algemene Leden Vergadering vastgesteld. De contributie wordt voor een groot deel bepaald door de zaalhuur voor de trainingen en de zaalhuur voor de wedstrijden.

Locatie van trainingen en thuiswedstrijden
De vaste thuislocatie voor de trainingen en wedstrijden is de Sporthal Naestenbest in Best. Hier zijn 2 zalen beschikbaar.
Aan het begin van de dag moeten de balken worden gelegd en aan het eind van de dag weer opgeruimd (ook tijdens trainingsdagen). Voor de jongste teams is het noodzakelijk dat een paar ouders hierbij helpen.

Uitrusting
Verplicht zijn:
  • Speciale zaalhockey stick (zelf regelen)
  • Bitje en scheenbeschermers
  • Zaalschoenen die geen beschadigingen of strepen op de speelvloer achterlaten (geen zwarte zolen en geen buitenschoenen, dit geldt ook voor coaches, aanvoerders, zaalwacht en scheidsrechters)
  • Zaalhandschoen (ook verplicht door de club!) met kussentjes op de vingers, die de hele linkerhand bedekt, óók de duim. Let op bij aanschaf: er zijn ook handschoenen zonder duimbescherming.
  • Belangrijk is ook dat de keepers andere riempjes in hun klompen doen zonder gespen en sloffen gebruiken. Deze riempjes en sloffen worden door de materialencommissie aan de keepers persoonlijk verstrekt.
  • Er wordt gewoon in het MHC Best veldtenue gespeeld.

NB: Veel zaalbeheerders zijn streng en kunnen spelers zonder juist materiaal de toegang ontzeggen.

Veiligheid
Veiligheid staat centraal bij het zaalhockey. De spelregels zijn hierop aangepast.

Zaalhockeycompetitie
De zaalhockeycompetitie begint het eerste weekend van december en loopt door tot aan de voorjaarsvakantie. De wedstrijden worden op zaterdag of op zondag gespeeld.Meestal worden er drie wedstrijden (blokken) per dag gespeeld – een zgn drieluik. De totale tijd per blok is 50 minuten (dit is inclusief tijd nodig voor wisselen teams en rust).

Kalender zaalseizoen

• September: opgave teams zaalhockeyseizoen
  • Eind november: Informatieavond zaalhockey
  • Eind november: bekendmaking wedstrijdschema
  • Eind november: Start zaalhockey trainingen
  • Begin december: Start zaalhockey wedstrijden

Competitie data 2021-2022

• december 5, 11/12, 18/19
  • januari 2, 8/9, 15/16, 22/23, 29/30
  • februari 5/6, 12/13, 19/20

Trainingen en wedstrijden

• Zaalhockeytrainingen en –wedstrijden zijn bij de Sporthal Naestenbest in Best.
  • Trainingstijden voor de zaal kunnen afwijken van de trainingstijden in het veld i.v.m. beperktere capaciteit. We zijn afhankelijk van de beschikbare tijden van de sporthal.
  • Er wordt gespeeld in een 3-luik, waarbij het ontvangende team (A) de eerste wedstrijd en de laatste wedstrijd speelt. (A-B, B-C, C-A).

Zaalwacht
Ieder team wordt voor 2 wedstrijddagen verplicht om zaalwacht te leveren voor het drieluik. Data staan in de standenmotor zaal van de KNHB. De coach/teammanager spreekt met de ouders af wie de zaalwacht heeft.

Taken van de zaalwacht tijdens de wedstrijd:

• Zorgt vóór de wedstrijd dat de balken klaarliggen (alleen in geval dat zaalwacht als eerste begint), de spelers van beide teams zijn verplicht hierbij te helpen,
  • Beheert de wedstrijdtafel
  • Bedient het scorebord
  • Is verantwoordelijk voor het tijdschema
  • Bewaakt de rust en de regels in de zaal.
  • Regelt dat na de wedstrijd de balken opgeruimd worden (alleen in geval dat zaalwacht de laatste shift van de dag heeft).

Scheidsrechters
De scheidsrechterscommissie maakt een planning voor scheidsrechters die wedstrijden moeten fluiten welke in Best worden gespeeld. De indeling kun je ook raadplegen in de MHC Best of op de website.

Informatie avond
Voor de start van het zaalhockeyseizoen organiseert de zaalhockeycommissie een jaarlijkse informatie-avond over zaalhockey. Datum van deze bijeenkomst wordt t.z.t. bekend gemaakt.

Op deze avond wordt:
  • de basis van zaalhockey uitgelegd,
  • de taak van de coach toegelicht,
  • toegelicht wat een zaaldienst inhoudt

Heb je nog vragen voor de zaalhockeycommissie? Wij zijn bereikbaar via het e-mail adres: [email protected]

Wil je meer weten over de spelregels kijk dan eens op de site van de KNHB