Juni 6 Veldhockey

Meisjes A3 Kampioen!

Onder de bezielende leiding van de kampioenenmaker, Jeroen Roosen, heeft het sterrenensemble van MA3 het zoveelste kampioenschap binnen weten te slepen. In een ogenschijnlijk makkelijke wedstrijd, versloeg het gebalanceerde team van Jeroen, met Monica van Kuik als aanvoerster, de nummer twee van de ranglijst, Berkel Enschot MA5, met 5-3 en nam daarmee dusdanig veel afstand dat de eerste plaats in de competitie een zekerheid was geworden. "Ik begin eraan te wennen” laat een zichtbaar emotionele Jeroen Roosen na de wedstrijd weten, terwijl hij de meiden van MA3 voorziet van champagne en rozen.

Het hockeyteam MA3 van MHC Best is al sinds jaar en dag een begrip binnen de hockeywereld en wordt door menig betaald coach in de diverse landelijke competities als voorbeeld gesteld. Met minimale middelen, maar met een gezonde dosis verstand en inzet, heeft Jeroen Roosen in de afgelopen jaren een hecht team weten te smeden. Het team van MA3, dat in de wekelijkse trainingen vaak met blinddoeken hun wedstrijdvormen oefent, om zeker te zijn dat men elkaar, als het er echt om gaat, ook blindelings kan vinden op het veld, vertoond geen enkel zwak punt. Met minimale gebaren weten de speelsters elkaar te sturen en met slimme, doordachte tactieken, wordt iedere tegenstander zoek gespeeld. Tijdens het grote KNHB hockeycongres in Den Haag in maart, werden de strategieën van Jeroen Roosen uitvoerig besproken en geanalyseerd, maar wist eigenlijk niemand tot de kern door te dringen. Jeroen Roosen geeft in zijn onlangs verschenen autobiografie in één zin de samenvatting van zijn geniale zetten: "één plus één is geen twee, maar elf”.

Hans Klomp, trotse vader van de razendsnelle rechtsback van het team, Maartje Klomp, houdt het na de wedstrijd van afgelopen zaterdag niet meer droog en komt superlatieven te kort om het team te duiden voor de microfoon van omroep Brabant. In een langgerekte zin komt de filosoof van de financiële wereld, tot de conclusie dat kijken naar wedstrijden van MA3 misschien wel verplicht gesteld zou moeten worden op de Nederlandse basisscholen. "Gezag en samenwerken zijn nog altijd verheven boven de hedendaagse individualistische benaderingen in onze polariserende samenleving” weet hij nog net over zijn lippen te krijgen. Na deze bijna boeddhistische benadering, complimenteert hij nog eenmaal de coach voor al zijn noeste arbeid en verlaat het veld met een luide snik, om ergens achteraf stilletjes zijn emoties te kunnen verwerken.

Aanstaande zaterdag speelt het team van Jeroen Roosen hun laatste wedstrijd in de juniorencompetitie en willen ze tegen de bange meisjes van Tilburg nog één keer hun potentie tonen aan het publiek in Best. Het is de laatste kans om nog eenmaal de vleesgeworden godinnen van het hockeyspel te kunnen aanschouwen, dus komt allen naar het sportpark van MHC Best. De wedstrijd begint om 17:15, maar zorg dat u er op tijd bent, want de vorige thuiswedstrijd was binnen 10 minuten uitverkocht. Na de wedstrijd zal er gelegenheid zijn om de meiden van MA3 persoonlijk te ontmoeten en te feliciteren tijdens de speciaal belegde receptie in het clubhuis van MHC Best. Tevens zal de succescoach, Jeroen Roosen, in een korte persconferentie ingaan op zijn plannen voor het volgende seizoen. Het zal daarna nog lang onrustig blijven in Best….

Pepijn de Jong