Juni 8 Veldhockey

Heren Jong 1 Kampioen!

Afgelopen zondag stond een belangrijke wedstrijd op het programma voor HJ1. Met 5 punten voorsprong op nummer twee Tilburg reisde het team af naar Valkenswaard voor de wedstrijd tegen HOD. De thuiswedstrijd was erg spannend geweest en werd in de laatste twee minuten beslist in het voordeel van Best, 4-3. Zondagmorgen werd om 9 uur (!) verzameld voor de tactische bespreking in ons eigen clubhuis D'n Bagger. Eenmaal in Valkenswaard, nadat we twee spelers uit bed hebben moeten halen, was het tijd voor omkleden en warming-up. Stipt 10:30 uur startten de scheidsrechters de wedstrijd op een veld waar de confetti van een dag eerder nog lag. Een positieve voorbode?

De eerste helft was spannend en ging op en neer. HOD zette HJ1 het eerste kwartier vast op eigen helft en het waren vooral de tegenaanvallen waarvan Best het moesten hebben. Het resulteerde in over en weer wat kansen, maar echt gevaarlijk werd het niet. Tot vlak voor rust Kees de Ridder van achteren opstoomde, langs twee verdedigers slalomde en uiteindelijk de bal met zijn backhand op fenomenale wijze diagonaal in de kruising sloeg. 0-1! Niet veel later klonk het rustsignaal.

In de tweede helft ging het snel. Met nog altijd verzorgd hockey liep de score in no-time uit naar 0-3. Samme Snakkers tikte alert een bal langs de keeper bij een goede aanval en Stijn Spierings draaide niet veel later met zijn backhand om de keeper en bracht het verschil naar drie doelpunten. Via een rebound van een strafcorner kwam HOD terug in de wedstrijd. Fabien Kees daarentegen zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat de hoop van HOD, op een kentering van de wedstrijd, in de kiem werd gesmoord. Hij was het eindstation van een messcherpe counter. Via een knappe actie over de achterlijn kwam HOD terug tot 2-4, maar spannend werd het daarna niet meer.

In de kleedkamer werd deze overwinning gevierd en reikhalzend werd uitgekeken naar de uitslag van Tilburg tegen Eindhoven. Later die middag ontvingen de Heren het geweldige nieuws dat zij thuis met 2-3 hadden verloren. Wat betekende dat HJ1 onverwacht twee wedstrijden voor het einde van de competitie kampioen zijn geworden in de Tweede Klasse! Volgend jaar mag Best HJ1 daarom zijn opwachting maken in de Eerste Klasse van de Jong Senioren competitie!
De ontlading was enorm aangezien het team in het najaar op doelsaldo geen kampioen werden in de Derde Klasse en in de zaal slechts één punt misten om de hoogste trede te halen. De promotie als beste nummer twee in het najaar en het kampioenschap nu maken het desondanks een fantastisch seizoen met een verdiende bekroning. Het feestje op de club afgelopen zondag kwam dus als geroepen en tot laat in de avond is het succes gevierd. Dat zal ongetwijfeld nog verder gaan in de komende weken! ;-)

Jill van Nijnatten
Filou Vrijdag